Om utilsigtede hændelser

Når noget går galt i forbindelse med sundhedsfaglige opgaver, kaldes det en utilsigtet hændelse (UTH).
Formålet med at rapportere UTH er at forebygge, at en lignende hændelse sker igen og dermed forbedre patientsikkerheden.
Utilsigtede hændelser er et værktøj til fx at se, hvor man skal sætte ind og ændre arbejdsgange og bestemte måder at gøre noget på, så det bliver mere patientsikkert.

Sundhedsfaglige har pligt til at rapportere utilsigtede hændelser, som:

  • Har bidraget eller ført til alvorlige eller dødelige konsekvenser for patienten/borgeren.
  • Kunne have bidraget eller ført til alvorlige eller dødelige konsekvenser for patienten/borgeren.
  • Efter en konkret vurdering kan bidrage til læring og forbedring af patientsikkerheden, selvom konsekvenserne af de enkelte utilsigtede hændelser ikke er eller kunne have været alvorlige eller dødelige for patienten.

Patient og pårørende kan rapportere utilsigtede hændelser.

Rapportering sker via PatientsikkerhedsDatabasen DPSD

 

Materialer

Generelt om rapportering: Rapportering af utilsigtede hændelser, regional retningslinje

Aftaler om dybdegående analyser. Dybdegående analyse af utilsigtede hændelser i overgangen mellem hospitaler og øvrige sektorer, regional retningslinje

Samarbejde hospital og kommune: Utilsigtede hændelser i sektorovergange, Sundhedsaftalen, regional retningslinje

Praksisområdet består af alle de privat praktiserende læger, speciallæger, tandlæger, kiropraktorer, fysioterapeuter, fodterapeuter og apoteker. Link til praksisområdet: Hvordan arbejder man med patientsikkerhedsarbejdet på praksisområdet